Anvisningar
Kort om initiativ till välfärdsområdet
Initiativrätten i välfärdsområdet baserar sig på lagen om välfärdsområden 611/2021, 3 § och 30 §. Ett initiativ till välfärdsområdet är ett verktyg för att påverka direkt.
Man kan skapa initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster.
Ett vanligt initiativ till välfärdsområdet kan skapas av en enskild person eller en grupp. Personer som har initiativrätt i välfärdsområdet kan skapa och understödja initiativ. Det räcker med att en av de lagstadgade grunderna för initiativrätt uppfylls.
En privatperson har initiativrätt om hen:
- är invånare i välfärdsområdet;
- äger eller besitter fast egendom inom välfärdsområdets område;
- använder välfärdsområdets tjänster och initiativet gäller tjänsterna.
Registrerade föreningar, stiftelser eller företag har initiativrätt om de:
- har sin hemort i en kommun som hör till välfärdsområdet;
- äger eller besitter fast egendom inom välfärdsområdets område;
- använder välfärdsområdets tjänster och initiativet gäller tjänsterna.
En oregistrerad sammanslutning har initiativrätt om den:
- har sin hemort i en kommun som hör till välfärdsområdet.
En kommun har initiativrätt om den:
- hör till välfärdsområdet.
Bra att veta om initiativrätten:
- Även minderåriga kan skapa och understödja initiativ.
- Även utländska medborgare kan skapa och understödja initiativ.
- Även invånare i andra välfärdsområden kan skapa och understödja initiativ, om någon av grunderna uppfylls.
Initiativet ska innehålla ett förslag. Bara respons är inte ett initiativ:
- Syftet med ett initiativ är att lyfta fram problem i välfärdsområdets verksamhet eller tjänster och föreslå åtgärder som välfärdsområdet kan vidta;
- Ett initiativ är inte en ansökan i ett eget ärende. Ett initiativ berör i allmänhet många invånare i välfärdsområdet eller användare av tjänster;
- Ett initiativ ska innehålla ett förslag till välfärdsområdet. Ett bra initiativ är tydligt och innehåller motiveringar.
Välfärdsområdet ska behandla och svara på initiativen:
- Enligt lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdet ge representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda;
- Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet. Välfärdsområdesfullmäktige ska minst en gång om året underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till dess behörighet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen;
- Enligt förvaltningslagen ska myndigheter behandla ärenden som väckts utan oskäligt dröjsmål.
Kort om initiativ till folkomröstningar
Förutom vanliga initiativ kan man via tjänsten skapa initiativ om rådgivande folkomröstningar i välfärdsområdet.
Rätten att skapa initiativ om en folkomröstning i välfärdsområdet baserar sig på lagen om välfärdsområden 611/2021, 31 §. Om initiativ till folkomröstningar samt anordnande av och förfaranden för dem stadgas närmare i lagen om förfarandet vid rådgivande folkomröstningar i välfärdsområden och kommuner 656/1990.
Ett initiativ till en folkomröstning skiljer sig från ett vanligt initiativ:
- I ett initiativ till en folkomröstning föreslås att välfärdsområdesfullmäktige ska ordna en rådgivande folkomröstning för välfärdsområdets invånare;
- Ett initiativ till en folkomröstning måste understödjas av tre procent av välfärdsområdets 15 år fyllda invånare. För att skapa ett initiativ om en folkomröstning till välfärdsområdet måste man alltså samla in understödjare;
- Man kan skapa ett initiativ till en folkomröstning om sådant som hör till välfärdsområdets behörighet. I initiativet till en folkomröstning ska man ange vad man vill att folkomröstningen ska gälla;
- Välfärdsområdesfullmäktige kan besluta att en rådgivande folkomröstning ska ordnas inom det område som välfärdsområdet omfattar i en fråga som hör till välfärdsområdets behörighet.
Välfärdsområden och uppgifter
Via den här tjänsten kan man skapa initiativ till alla de 21 välfärdsområdena. Helsingfors stad är inte ett välfärdsområde.
- Birkalands välfärdsområde
- Egentliga Finlands välfärdsområde
- Egentliga Tavastlands välfärdsområde
- Kajanalands välfärdsområde
- Kymmenedalens välfärdsområde
- Lapplands välfärdsområde
- Mellersta Finlands välfärdsområde
- Mellersta Nylands välfärdsområde
- Mellersta Österbottens välfärdsområde
- Norra Karelens välfärdsområde
- Norra Savolax välfärdsområde
- Norra Österbottens välfärdsområde
- Päijänne-Tavastlands välfärdsområde
- Satakunta välfärdsområde
- Södra Karelens välfärdsområde
- Södra Savolax välfärdsområde
- Södra Österbottens välfärdsområde
- Vanda och Kervo välfärdsområde
- Västra Nylands välfärdsområde
- Österbottens välfärdsområde
- Östra Nylands välfärdsområde
Läs mer om välfärdsområdena och kommunindelningen på social- och hälsovårdsministeriets webbplats.
Välfärdsområdenas verksamhet och tjänster
I den här tjänsten kan du skapa initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster.
Exempel på välfärdsområdets verksamhet och tjänster är:
- barnskydd;
- boendetjänster för äldre;
- den specialiserade sjukvården;
- främjande av välfärdsområdets invånares och kunders deltagande;
- hemvård;
- likabehandling i välfärdsområdets verksamhet, tjänster och roll som arbetsgivare;
- mentalvårds- och missbrukstjänster;
- mödra- och barnrådgivningstjänster;
- närståendevård;
- primärvården;
- rehabilitering;
- räddningsväsendet;
- service för personer med funktionsnedsättning;
- sjukhustjänster;
- socialt arbete för vuxna;
- tandvård;
- välfärdsområdets ekonomi;
- välfärdsområdets ledning och administration.