Anvisningar
- Välfärdsområdesinitiativ
- Påverka i välfärdsområdet
- Initiativets väg
- Anvisningar för initiativtagare
- Att väcka ett initiativ
- Identifiering
- Fullmakter
- Tekniskt biträde
- Den ansvarigas uppgift och ansvar
- Initiativtagare
- Initiativtagarens uppgifter i tjänsten
- Initiativets innehåll
- Insamling av understödjare för initiativet
- Den ansvariga som personuppgiftsansvarig
- Granskning av initiativ
- Publicering av initiativet
- Redigering och administration av initiativet
- Radering av initiativ
- Anvisningar för understödjare
- Välfärdsområdets anvisningar
- Användningsvillkor för tjänsten
Att väcka ett initiativ
Den som väcker initiativet är den person eller organisation i vars namn initiativet skapas. Den person eller organisation i vars namn initiativet väcks måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
Privatperson i eget namn;
- För en annan privatpersons räkning;
- Registrerad förening, stiftelse eller företag;
- Oregistrerad sammanslutning;
- Kommun, stad.
- Obs! Ett initiativ om en folkomröstning kan endast väckas av en privatperson i eget namn (invånare i välfärdsområdet som fyllt 15 år).
Man kan väcka ett initiativ i en annans namn om man har fullmakt:
- Oftast är det en privatperson som väcker ett initiativ i eget namn.
- Man kan också väcka ett initiativ för en annan privatpersons räkning eller i en organisations namn med fullmakt.
- Obs! Olovlig användning av en annans uppgifter är förbjuden i alla skeden av initiativet. Man får inte skapa eller understödja ett initiativ i en annan persons eller en organisations namn utan tillstånd och fullmakt. Var och en ansvarar själv för de eventuella följderna av missbruk av en annans personuppgifter eller andra uppgifter.
Tjänsten frågar efter uppgifter den som väcker initiativet, den ansvariga och det tekniska biträde:
- Den som väcker initiativet: Den person eller organisation i vars namn initiativet skapas och som har initiativrätt i välfärdsområdet.
- Ansvarig: Den fysiska person (privatperson) eller juridiska person (registrerad förening, stiftelse, företag, kommun) som är juridiskt ansvarig för initiativet.
- Tekniskt biträde:: En person som använder tjänsten för en annan persons eller en organisations räkning och med fullmakt.
Exempel på hur man väcker initiativ:
- Du väcker ett initiativ som privatperson i eget namn: Du är den som väcker initiativet, ansvarig och tekniskt biträde. Du måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
- Du väcker ett initiativ för en annan privatpersons räkning: Du är tekniskt biträde. Den som gett dig fullmakt är den som väcker initiativet och ansvarig, och måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
- Du väcker ett initiativ i en registrerad förenings, en stiftelses eller ett företags namn: Du är tekniskt biträde. Den som gett dig fullmakt är den som väcker initiativet och ansvarig, och måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
- Du anhängiggör ett initiativ i en kommuns namn: Du är tekniskt biträde. Den kommun som gett dig fullmakt är den som väcker initiativet och ansvarig, och måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
- Du väcker ett initiativ i en oregistrerad sammanslutnings namn: Du är ansvarig och tekniskt biträde. Den oregistrerade sammanslutningen är den som väcker initiativet och måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
Identifiering
Identifiering genom stark autentisering:
- Identifiering genom stark autentisering är det säkraste och snabbaste sättet att använda tjänsten. Du identifierar dig med nätbankskoder, certifikatkort eller mobilcertifikat i Suomi.fi-tjänsten.
- För att skapa eller understödja ett initiativ om en folkomröstning i tjänsten måste man alltid identifiera sig genom stark autentisering.
Identifiering via e-post:
- Om du vill identifiera dig med en e-postadress måste du skapa ett konto i tjänsten.
- Identifiering med en e-postadress och ett tillhörande konto kan användas endast om det är fråga om ett vanligt initiativ.
- Identifiering med en e-postadress kan användas endast då man som privatperson väcker eller understöder ett initiativ i eget namn.
Identifiering och att använda tjänsten för en annans räkning:
- För att använda tjänsten för en annan persons räkning eller i en organisations namn måste man alltid identifiera sig genom stark autentisering.
- Suomi.fi-fullmakter kommer att tas i bruk i nästa skede av tjänsten.
Fullmakter
Den person eller organisation i vars namn initiativet skapas beslutar att det ska göras. Den som agerar för en annans räkning (tekniskt biträde) ansvarar för att hen har fullmakt att göra detta.
För att använda tjänsten för en annan persons räkning eller i en organisations (förening, stiftelse, företag, kommun) namn måste man ha en fullmakt från personen eller organisationen. Rätten att använda tjänsten för en annans räkning bevisas med hjälp av dokument. Suomi.fi-fullmakter tas i bruk i nästa version av tjänsten.
För att använda tjänsten för en annan persons räkning eller i en organisations namn måste man alltid identifiera sig genom stark autentisering.
Att väcka initiativ och bevisa rätten att agera för en annans räkning med hjälp av dokument.
Dokumentet eller dokumenten som bevisar rätten att använda tjänsten för en annans räkning läggs till under den ansvarigas uppgifter när man utarbetar initiativet. Tjänstens administratörer, de ansvariga och de tekniska behandlarna kan se dokumenten. Dokumenten syns inte offentligt i tjänsten och skickas inte till välfärdsområdet.
- Fullmaktsgivaren är en privatperson: Fullmakt för privatperson. Personens samtycke till att namnet visas offentligt i initiativet samt att namnet och kontaktuppgifterna överlåts till administratörerna och välfärdsområdet.
- Fullmaktsgivaren är en registrerad förening, en stiftelse eller ett företag: Utdrag ur mötesprotokollet eller beslut om initiativet. Alternativt ett utdrag om rätten att underteckna ensam.
- Fullmaktsgivaren är en kommun: Kommunens beslut om initiativet.
- Initiativet skickas in i en oregistrerad sammanslutnings namn: Fritt formulerat dokument.
- Obs! Olovlig användning av en annans uppgifter är förbjuden i alla skeden av initiativet. Man får inte skapa eller understödja ett initiativ i en annan persons, en förenings, en stiftelses eller en kommuns namn utan tillstånd och fullmakt.
Tekniskt biträde
Privatperson i eget namn:
- När en privatperson väcker ett initiativ som privatperson och i eget namn behövs ingen tekniskt biträde. Informationen syns tills vidare i tjänsten.
Ett tekniskt biträde är en person som använder tjänsten för en annan persons eller aktörs räkning och med fullmakt:
- När man väcker ett initiativ i en annan persons eller en organisations namn behövs ett tekniskt biträde för initiativet. Det tekniska biträde måste ha fullmakt att agera för den andras räkning.
- Det tekniska biträde är den person (fullmaktstagaren) som använder tjänsten för en annan persons eller en organisations (fullmaktsgivarens) räkning och med tillstånd.
- Ett tekniskt biträde som agerar för en annans räkning syns inte som initiativtagare i tjänsten. Det tekniska biträde behöver inte ha initiativrätt i välfärdsområdet.
Inbjudan av ett annat tekniskt biträde för initiativet:
- Att bjuda in ett annat tekniskt biträde är möjligt endast när man agerar för en annan persons eller en organisations räkning.
- När man utarbetar ett initiativ kan man bjuda in andra tekniska biträden med hjälp av knappen för att bjuda in ansvariga under punkten för ansvariga. Personen får en inbjudan om att bli tekniskt biträde per e-post. När personen har godkänt inbjudan blir hen ett tekniskt biträde för initiativet.
- Ett tekniskt biträde som bjuds in eller läggs till för initiativet kan se alla dess uppgifter. Den som skickar inbjudan ansvarar för att säkerställa att mottagaren har rätt att behandla och se initiativet och personernas uppgifter.
Olovlig användning av en annans uppgifter är förbjuden i alla skeden av initiativet. Man får inte skapa eller understödja ett initiativ i en annan persons, en förenings, en stiftelses eller en kommuns namn utan tillstånd och fullmakt.
Den ansvarigas uppgift och ansvar
Ansvarig i tjänsten:
- Ett initiativ ska ha minst en ansvarig. Ett initiativ kan också ha flera ansvariga. Alla ansvariga har samma rättigheter och ansvar.
- Den ansvariga är den person eller organisation i vars namn initiativet skapas. Den ansvariga anges i tjänsten som den som väckt initiativet och som initiativtagare. Man kan dölja namnet i den offentliga vyn.
- En ansvarig för ett vanligt initiativ kan vara en fysisk person (privatperson) eller en juridisk person (registrerad förening, stiftelse, företag, kommun). Den ansvariga måste ha initiativrätt i välfärdsområdet. Den ansvariga anges i tjänsten som initiativtagare.
- Initiativ som skapas i en oregistrerad sammanslutnings namn utgör undantag. En oregistrerad sammanslutning är inte en juridisk person och kan inte vara ansvarig för ett initiativ. Om ett initiativ skapas av en oregistrerad sammanslutning är en privatperson ansvarig. Sammanslutningen måste ha initiativrätt i välfärdsområdet. Sammanslutningen anges som initiativtagare. Uppgifter om sammanslutningen anges i tjänsten efter uppgifterna om den ansvariga.
- För ett initiativ om en folkomröstning kan endast fysiska personer vara ansvariga. De ska vara invånare i välfärdsområdet som fyllt 15 år.
Den ansvarigas uppgift och ansvar:
- Den ansvariga är juridiskt ansvarig för initiativet.
- Den ansvariga kan ta hjälp av ett tekniskt biträde, som agerar i tjänsten för den ansvarigas räkning och med fullmakt.
- Den ansvariga ansvarar för initiativets innehåll, för att användningsvillkoren följs samt för att redigera och administrera initiativet och skicka det till välfärdsområdet.
- Den ansvariga administrerar initiativet genom att logga in på administratörssidan.
- Den ansvariga beslutar om att andra ansvariga ska bjudas in för initiativet.
- Den ansvariga beslutar om huruvida understödjare ska samlas in för ett vanligt initiativ.
- Om man samlar in understödjare för initiativet beslutar den ansvariga om insamling av understödjare i tjänsten, anger antalet understödjare som undertecknat på papper i tjänsten samt skickar initiativet till välfärdsområdet. Det kan man göra i tjänsten.
- Den ansvariga svarar på frågor från administratörerna, välfärdsområdet och understödjare om initiativet. Om man samlar in understödjare för initiativet kan man gärna bjuda in flera ansvariga.
- Den ansvariga är personuppgiftsansvarig för ett initiativ som man samlar in understödjare för på papper. Om man samlar in understödjare för initiativet elektroniskt i tjänsten är den ansvariga och justitieministeriet gemensamt personuppgiftsansvariga.
Den ansvariga och att agera för en annans räkning:
- Mer information om att agera för en annans räkning: fullmakter.
Att bjuda in en annan ansvarig till initiativet:
- När man utarbetar ett initiativ kan man bjuda in andra ansvariga med hjälp av knappen för att bjuda in ansvariga under punkten för ansvariga. Inbjudan att bli ansvarig skickas till mottagaren per e-post. När personen eller aktören har godkänt inbjudan blir den också ansvarig för initiativet.
- En ansvarig som bjuds in till initiativet kan se alla dess uppgifter. Den som skickar inbjudan ansvarar för att säkerställa att mottagaren har rätt att behandla och se initiativet och personernas uppgifter.
Olovlig användning av en annans uppgifter är förbjuden i alla skeden av initiativet. Man får inte skapa eller understödja ett initiativ i en annan persons, en förenings, en stiftelses eller en kommuns namn utan tillstånd och fullmakt.
Initiativtagare
Med initiativtagare avses i lagen den ansvariga för initiativet ensam eller initiativets ansvariga och understödjare tillsammans. Initiativets ansvariga och understödjare måste ha initiativrätt i välfärdsområdet. Mer information om initiativrätt i välfärdsområdet finns under punkten om initiativ till välfärdsområdet.
- Initiativ om välfärdsområdets verksamhet och tjänster kan skapas av den ansvariga ensam eller tillsammans med andra ansvariga och understödjare.
- Den ansvariga för initiativet beslutar om fler ansvariga ska bjudas in och om man ska samla in understödjare.
- Man kan inte skapa ett initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet på egen hand. För ett initiativ om en folkomröstning måste man samla in understödjare. Initiativtagarna måste vara minst tre procent av välfärdsområdets 15 år fyllda invånare.
Initiativtagarens uppgifter i tjänsten
Lagen om stadgar om uppgifter om initiativtagaren, som måste samlas in och skickas till välfärdsområdet för att initiativet ska kunna väckas. Endast en del av uppgifterna visas offentligt i tjänsten.
- Med initiativtagare avses i lagen den ansvariga för initiativet ensam eller initiativets ansvariga och understödjare tillsammans.
- Lagen stadgar om vilka uppgifter som krävs för ett vanligt initiativ och ett initiativ om en folkomröstning. Insamlingen av uppgifter gäller understöd som samlas in i tjänsten och på papper utanför den.
Den ansvariga beslutar om det egna namnet ska synas i den offentliga delen av tjänsten.
- Det rekommenderas att den ansvariga för initiativet publicerar sitt namn. Den ansvarigas namn och kontaktuppgifter är alltid synliga för välfärdsområdet och tjänstens administratörer.
- När man använder tjänsten för en annan privatpersons räkning måste man ha skriftligt tillstånd från personen för att publicera namnet offentligt i tjänsten.
Initiativtagarens uppgifter som visas offentligt i tjänsten:
- Den ansvarigas namn, om den har tillåtit det;
- Kontaktknapp för initiativet: initiativets primära e-postadress;
- Antal understödjare (insamlade i tjänsten, insamlade på papper);
- Ett tekniskt biträdes uppgifter visas inte offentligt i tjänsten.
Initiativtagarens uppgifter som visas för välfärdsområdet:
- Den ansvarigas namn, kontaktuppgifter och kommun samt grunden för initiativrätten;
- Initiativets primära kontaktuppgifter: e-post, telefonnummer (valfritt);
- Antal understödjare (insamlade i tjänsten, insamlade på papper);
- Namn på understödjare som samlats in i tjänsten, kommun och grunden för initiativrätten;
- Den ansvariga för initiativet ansvarar för att lämna in stödförklaringar som samlats in på papper utanför tjänsten till välfärdsområdets registratorskontor utanför tjänsten.
Initiativtagarens uppgifter som visas för initiativets ansvariga och tekniska biträde:
- Alla uppgifter som lagts till i initiativet.
Uppgifter som visas för tjänstens administratörer:
- Alla uppgifter som lagts till i initiativet.
Initiativets innehåll
Initiativets innehåll ska utarbetas med omsorg. Då kan det behandlas snabbare. Administratörerna förhandsgranskar initiativen innan de publiceras. Administratörerna kontrollerar inte skrivfel och redigerar inte initiativet. Bristfälliga initiativ returneras för redigering.
Ett initiativ ska åtminstone innehålla en rubrik och ett förslag:
- Initiativet ska ha en rubrik som motsvarar dess förslag.
- Initiativet ska innehålla ett förslag till välfärdsområdet. Förslaget ska gälla välfärdsområdets verksamhet eller tjänster.
- Obs! Om initiativet gäller en folkomröstning ska det innehålla en fråga att rösta om. Förslaget eller frågan att rösta om ska gälla något som hör till välfärdsområdets behörighet.
- Punkten för motiveringar till initiativet är frivillig. Det är bra om man ger bakgrundsinformation och beskriver problemet för att motivera varför förslaget i initiativet är viktigt.
Ett bra initiativ är tydligt:
- Rubriken ska vara kort och tydlig.
- Rubriken och texten ska vara skrivna på ett gott och begripligt allmänspråk.
- Rubriken och texten ska vara korrekturlästa och skrivfel korrigerade.
Initiativet publiceras offentligt på nätet:
- Man ska inte nämna sitt eget eller någon annans namn eller andra personuppgifter i texten.
- Man ska inte nämna andra personer eller organisationer som initiativtagare, understödjare eller källor till mer information. Man kan bjuda in andra personer eller organisationer som ansvariga eller understödjare.
- Texten ska inte innehålla webblänkar.
- Texten får inte bryta mot tjänstens användningsvillkor.
Insamling av understödjare för initiativet
Insamling av understödjare för ett vanligt initiativ:
- Ett initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster kan skapas av en enskild person eller så kan man samla in understödjare. Den ansvariga beslutar om man ska samla in understödjare för initiativet. Lagen stadgar inte om något minimiantal understödjare som krävs för att initiativet ska behandlas och inte heller om någon tidsfrist för insamlingen av understödjare.
- Alla initiativ som kommit in till välfärdsområdet ska behandlas. Antalet understödjare av initiativet kan berätta för välfärdsområdet att initiativet är betydande för områdets invånare, andra medlemmar och användare av tjänster.
Insamling av understödjare och initiativ om folkomröstning i välfärdsområdet:
- För ett initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet måste man samla in understödjare. Lagen anger ett minimiantal initiativtagare: minst tre procent av välfärdsområdets 15 år fyllda invånare. Lagen stadgar inte om någon tidsfrist för insamlingen av understödjare.
Den ansvariga kan samla in understödjare i tjänsten och på papper:
- För ett vanligt initiativ frågar tjänsten efter understödjarens namn och grunden för initiativrätten och skickar dessa uppgifter till välfärdsområdet.
- För initiativ om folkomröstningar kontrollerar tjänsten understödjarens initiativrätt och skickar informationen till välfärdsområdet: understödjaren har identifierat sig genom stark autentisering och är en invånare i välfärdsområdet som fyllt 15 år.
- Den ansvariga ansvarar för stödförklaringar som samlats in på papper. Tjänsten innehåller ingen mall för stödförklaringar på papper. Den ansvariga ansvarar för att stödförklaringar som samlats in på papper innehåller de lagstadgade uppgifterna om understödjarna av initiativet eller initiativet om en folkomröstning.
- Initiativ om välfärdsområdets verksamhet och initiativtagarens uppgifter: Lagen om välfärdsområden 611/2021, 3 § och 30 §.
- Initiativ om folkomröstning i välfärdsområdet och initiativtagarens uppgifter: Lagen om välfärdsområden 611/2021, 31 § och lagen om förfarandet vid rådgivande folkomröstningar i välfärdsområden och kommuner 656/1990.
- Den ansvariga kan lägga till uppgifter om antalet stödförklaringar som samlats in på papper i initiativets offentliga vy. Detta ska göras innan initiativet skickas in till välfärdsområdet.
- Den ansvariga avslutar insamlingen av understödjare i tjänsten och skickar till slut in initiativet till välfärdsområdet via tjänsten.
- Den ansvariga ansvarar för att lämna in de stödförklaringar som samlats in på papper till välfärdsområdets registratorskontor. Välfärdsområdet beslutar hur det kontrollerar de stödförklaringar som samlats in på papper. Välfärdsområdet kan ge mer information.
- Om man samlar in understödjare för initiativet elektroniskt i tjänsten är den ansvariga och justitieministeriet gemensamt personuppgiftsansvariga. Den ansvariga är personuppgiftsansvarig för ett initiativ som man samlar in understödjare för på papper.
Den ansvariga som personuppgiftsansvarig
Om man samlar in understödjare för initiativet elektroniskt i tjänsten är den ansvariga och justitieministeriet gemensamt personuppgiftsansvariga. Den ansvariga är personuppgiftsansvarig för ett initiativ som man samlar in understödjare för på papper.
Den ansvariga är den som angetts som ansvarig i tjänsten Välfärdsområdesinitiativ.fi.
- Den ansvariga är personuppgiftsansvarig för ett initiativ som man samlar in understödjare för på papper;
- Den ansvariga för initiativet ansvarar för att behandla stödförklaringar på papper och för personregistret;
- Om man samlar in understödjare för initiativet elektroniskt i tjänsten är den ansvariga och justitieministeriet gemensamt personuppgiftsansvariga;
- Justitieministeriet är personuppgiftsansvarig för datasystemet;
- Den ansvariga för initiativet ska bekanta sig med dataombudsmannens anvisningar för behandling av personuppgifter och den personuppgiftsansvariges register över behandling;
- Mer information om behandlingen av personuppgifter finns på sidan om skydd av personuppgifter och datasäkerhet i tjänsten Välfärdsområdesinitiativ.fi.
Granskning av initiativ
Skicka initiativet till administratörerna för granskning:
- Administratörerna förhandsgranskar alla initiativ innan de publiceras.
- Administratörerna kontrollerar bland annat om den ansvariga aktören har rätt att skapa initiativ, rätten att använda tjänsten för en annans räkning, initiativets innehåll och de bilagor och länkar som lagts till.
- Administratörerna kontrollerar inte skrivfel och redigerar inte initiativet.
- Om alla uppgifter i initiativet är korrekta publiceras det som sådant efter administratörernas granskning.
- Om initiativet saknar uppgifter, texterna innehåller personuppgifter eller initiativet strider mot användningsvillkoren för tjänsten returneras det för redigering. Initiativtagaren ansvarar för korrigeringarna, varefter initiativet skickas in till administratörerna för granskning på nytt.
Det initiativ som skickats in för granskning publiceras som sådant:
- Efter administratörernas granskning går det inte längre att redigera initiativets texter, bilagor eller länkar. Endast initiativ som är färdiga att publiceras som sådana ska skickas in för granskning.
- Administratörerna granskar initiativ endast under tjänstetid på vardagar. Administratörerna ger inga uppskattningar av hur lång tid granskningen kan ta eller när initiativet kan publiceras.
Publicering av initiativet
Initiativet kan publiceras i tjänsten först efter att administratörerna har granskat det. Administratörerna returnerar initiativet för korrigering om det behövs och granskar korrigeringarna.
Det finns tre sätt att publicera ett initiativ:
- Den ansvariga väljer inget publiceringsdatum för initiativet. Initiativet publiceras automatiskt när administratörerna har granskat det. Publiceringsdatumet är detsamma som granskningsdatumet.
- Den ansvariga väljer ett visst publiceringsdatum för initiativet. Initiativet publiceras automatiskt när administratörerna har granskat det. Publiceringsdatumet är tidigast fem vardagar efter att initiativet har skickats in för granskning.
- Den ansvariga väljer ett publiceringsdatum och publicerar initiativet själv efter att administratörerna har granskat det.
När initiativet publiceras i tjänsten blir det offentligt:
- Om man inte samlar in understödjare för initiativet skickas det till välfärdsområdet när det publiceras i tjänsten.
- Om man samlar in understödjare startar insamlingen av understödjare när initiativet publiceras i tjänsten.
- Om man samlar in understödjare ansvarar den ansvariga för att avsluta insamlingen av understödjare i tjänsten och lägga till information om antalet understödjare som undertecknat på papper. Till slut skickar den ansvariga initiativet till välfärdsområdet. Det kan man göra i tjänsten.
Redigering och administration av initiativet
Den ansvariga för initiativet eller ett tekniskt biträde som agerar för den ansvarigas räkning kan redigera initiativet och initiativtagarnas uppgifter genom att logga in på administratörssidan. Möjligheterna att redigera uppgifterna beror på initiativets status: utkast, granskat och godkänt, skickat till välfärdsområdet.
Redigering av ett initiativ i utkastläge:
- Den ansvarigas namn och kontaktuppgifter, grunden för initiativrätten, valet av välfärdsområde;
- Valet att visa den ansvarigas namn offentligt i tjänsten eller dölja det;
- Inbjudan av flera ansvariga;
- Initiativets primära kontaktuppgifter;
- Initiativets form: vanligt initiativ eller initiativ om rådgivande folkomröstning;
- Initiativets innehåll: rubrik, förslag, innehåll och motiveringar, bilagor och länkar;
- Valet att samla in understödjare eller inte (vanliga initiativ);
- Val av sätt och datum för publicering;
Administration av granskat och godkänt initiativ:
- Initiativets innehåll kan inte längre redigeras.
- Valet att visa den ansvarigas namn offentligt i tjänsten eller dölja det;
- Inbjudan av flera ansvariga;
- Om initiativet har minst en annan ansvarig kan man avstå från rollen som ansvarig;
- Inleda/avsluta insamlingen av understödjare i tjänsten;
- Sluta understödja initiativet;
- Meddela antalet understödjare som undertecknat på papper i tjänsten;
- Skicka initiativet till välfärdsområdet efter att understödjare samlats in;
- Ta bort initiativet om den ansvariga är den enda ansvariga.
Administration av ett initiativ som skickats till välfärdsområdet:
- Initiativets innehåll eller kontaktuppgifter kan inte längre redigeras;
- Valet att visa den ansvarigas namn offentligt i tjänsten eller dölja det;
- Sluta understödja initiativet;
- Om initiativet har minst en annan ansvarig kan man avstå från rollen som ansvarig.
Radering av initiativ
Den ansvariga för ett initiativ kan i vissa situationer radera det. Uppgifterna från ett raderat initiativ går inte att återställa. Om initiativet har flera ansvariga måste de alla ge tillstånd att radera initiativet.
- Radering av ett initiativ som är i utkastläge, under granskning eller godkänt eller som samlar in understödjare: När den ansvariga raderar initiativet raderas det och eventuella insamlade understöd ur tjänsten.
- Radering av ett initiativ som skickats till välfärdsområdet: Om den ansvariga raderar initiativet försvinner det från den offentliga vyn i tjänsten. Det är fortfarande synligt för de ansvariga och administratörerna. Funktion som kommer senare: välfärdsområdet får ett e-postmeddelande när ett initiativ raderas.
- Radering av ett initiativ som har besvarats av välfärdsområdet: Den ansvariga kan inte radera initiativet.
- Administratörerna kan radera initiativ som publicerats i tjänsten endast av mycket vägande skäl. Administratörerna raderar inte initiativ exempelvis på grund av skrivfel. Ett offentliggjort och raderat initiativ återgår inte till utkastläget för redigering utan försvinner från tjänstens offentliga vy. Det är fortfarande synligt för de ansvariga och administratörerna.
- Ett publicerat initiativ kan raderas från tjänsten om det bryter mot tjänstens användningsvillkor.
- Obs! Funktionen för radering av initiativ och de automatiska meddelandena om radering är under utveckling.