Tillgänglighetsbeskrivning

Tillgänglighetsbeskrivning för Justitieministeriets tjänst välfärdsområdesinitiativ.fi. 

Den här tillgänglighetsbeskrivningen gäller justitieministeriets tjänst välfärdsområdesinitiativ.fi och utarbetades/uppdaterades 11.04.2024. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga. Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en extern sakkunnigorganisation. 

Situationen för den digitala tjänstens tillgänglighet

Uppfyller delvis tillgänglighetskraven. 

Icke-tillgängligt innehåll

  Webbplatsen uppfyller inte ännu kraven till alla delar. 

Möjlig att uppfatta: Textens och bakgrundens kontraster

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister:

  • Siffrorna i navigationen är skrivna med vit text mot grå bakgrund (2,7:1). 
  • De förhandsifyllda uppgifterna om en användare som identifierat sig är i ljusgrått mot vit eller blå bakgrund (2,7:1). Kontrastkraven gäller inte passiviserade element, men det skulle ändå vara bra att se till att användare med dålig syn kan kontrollera sina egna uppgifter utan problem. 
  • När man skapar ett nytt lösenord är responstexten grå mot vit bakgrund (3,5:1). 

Alla element har en synlig fokusindikator för tangentbordet, men den uppfyller inte alltid kraven på kontrast mellan texten och bakgrunden. Exempel: 

  • Blå knappar med vit text (2,0:1). 
  • Vita knappar med blå text (2,6:1). 
  • Grå länkar (3,6:1). 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.4.3 Kontrast (minimum) 

Möjlig att uppfatta: Kontraster mellan element i användargränssnittet 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister: 

  • Ljusgråa comboboxar mot vit bakgrund (1,6:1 eller 1,7:1). 
  • Ljusgråa textfält mot vit bakgrund (1,6:1 eller 1,7:1). 
  • Vit-grå kopplingsknapp (2,3:1). 
  • Vid skapande av ett nytt lösenord en orange (1,8:1) och grön (2,3:1) balk mot vit bakgrund. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.4.11 Tillräckliga kontraster i komponenter och grafik. 

Möjlig att uppfatta: Förstoring av texten 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister: 

En del av de visuella elementen skalas inte upp på ett snyggt sätt, då endast texten förstoras till 200 % större än normalt med Firefox Zoom text only-funktion. Följande problem noterades: 

  • Texterna i de blå knapparna i den övre kanten av startsidans innehållsområde hamnar delvis utanför knapparnas kanter, vilket gör texterna svåra att läsa. 
  • I rubriker huggs slutet av långa ord av, så att det inte går att läsa hela rubriktexten. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.4.4 Förändring av textstorlek 

Möjlig att uppfatta: Rubriknivåer 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Det finns vissa brister i användningen av rubriknivåerna. 

  • På sidan för identifiering har man hoppat över rubriken på <h2>-nivån. 
  • På innehållssidan i avsnittet för anvisningar har inte alla rubriker markerats med hjälp av rubriknivåerna. 
  • I de blå knapparna längst upp i startsidans innehållsområde visas knapparnas texter i onödan även som rubriker på <h2>-nivå. Under en rubrik ska det alltid finnas innehåll som anknyter till rubriken. Rubrikmarkeringen ska inte användas i element som inte är rubriker. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.3.1 information och relationer 

Möjlig att uppfatta: Rubrik-information-par 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. I initiativens uppgifter har rubrik-information-par förverkligas med hjälp av label- och p-element. Label-elementet ska endast användas i formulärelement, inte i statisk text. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.3.1 information och relationer 

Möjlig att uppfatta: Menyn för avsnittet Anvisningar 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister: 

  • Menyn är inte programmässigt markerad som ett navigationselement. Detta gör det exempelvis svårare att hitta menyn när man använder hjälpmedel. 
  • Menyns huvudnivå visas på ett bra sätt med hjälp av en liststruktur, men de underordnade nivåerna visas inte som en lista under huvudpunkterna. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.3.1 information och relationer 

Möjlig att uppfatta: Programmässig markering av sidstrukturen 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. En del navigationselement är inte programmässigt markerade som sådana. Exempel: 

  • Navigationslänkar längst ner på sidan Bläddra bland initiativ 
  • Undermenyn vid den vänstra kanten i avsnittet Anvisningar. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 1.3.1 information och relationer 

Möjlig att uppfatta: Länkar för startsidornas kort vid användning av skärmläsare

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Startsidans kort har genomförts så att länktermen innehåller all text som hör till kortet. Detta är mycket tungt för den som använder skärmläsare.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

  • 1.3.1 information och relationer

Möjlig att uppfatta: Fält som begär användarens uppgifter

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister: Tjänsten innehåller formulär som begär uppgifter om användaren (t.ex. e-postadress och telefonnummer). Fältens syfte har definierats med type-attributet, men fälten saknar autocomplete-attributet. Alla webbläsare kan därför inte erbjuda uppgifter som fylls i automatiskt, vilket gör att det går långsammare för alla användare att fylla i uppgifterna.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

  • 1.3.5 Märk upp vanliga formulärfält i koden 

Möjlig att uppfatta: Innehåll i navigationen som inte är text 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Brister noterades i navigationen:

  • Det nuvarande skedet visas endast visuellt, inte alls programmässigt (WCAG 4.1.2). 
  • Att ett fält fyllts i framgångsrikt anges endast för seende användare med en ikon i form av en bock. Personer som använder skärmläsare får inte motsvarande information. 
  • Navigationen visas inte inom ett eget programmässigt område. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

  • 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • 1.3.1 Information och relationer 

Möjlig att uppfatta: Lösenordets styrka 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Den respons som informerar om styrkan hos ett nytt lösenord är problematisk för många användare: 

  • Den som använder skärmläsare får inte alls den information om lösenordets styrka som visas under fältet. 
  • Det gröna läget markeras endast med färg, eftersom respons i textform saknas. Denna respons är inte nödvändigtvis begriplig för färgblinda. (WCAG 4.1.3). 
  • Den grå responstexten mot vit bakgrund uppfyller inte kontrastkraven, så texten kan vara svår att läsa för äldre och personer med nedsatt syn. 
  • De gula och gröna fälten urskiljs inte från den vita bakgrunden med tillräckligt stor kontrast.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

  • 1.4.3 Kontrast (minimum) 
  • 1.4.1 Användning av färger 
  • 1.4.11 Tillräckliga kontraster i komponenter och grafik 

Hanterbar: Fokus på länk vid användning av skärmläsare 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. När en användare av skärmläsare väljer en meny på anvisningssidan blir fokus kvar på själva menyn. Ankarlänkarna är därför inte till någon nytta för en användare av skärmläsare.  

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

Hanterbar: Flera vägar 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. På webbplatsen finns flera sidor som bara kan nås på ett sätt, antingen vid huvudmenyn eller sidfoten. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.5 Flera olika sätt

Hanterbar: Snabbanvisning för fältet 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Knapparna för snabbanvisning för fältet har följande brister: 

  • I fokusordningen kommer anvisningsknappen först efter valen i gruppen av valknappar. Det kan därför lätt hända att man inte lägger märke till anvisningarna om man använder skärmläsare. Placeringen kan vara förvirrande även för seende personer som använder tangentbord, eftersom knappen visuellt visas ovanför valknapparna. 
  • I anvisningsknappens namn ”Snabbanvisning för fältet” hänvisas inte till själva fältets namn. När anvisningsknappen visas för flera fält efter varandra är det ganska svårt för en användare av skärmläsare att uppfatta vilken fält en viss anvisning gäller (WCAG 1.3.2). 
  • Vid användning av skärmläsare anges inte knappens status (öppen/stängd) (WCAG 3.3.2). 
  • För inaktiverade formulärfält är knappen för snabba anvisningar förvirrande vid användning av skärmläsare, eftersom fokus i formulärsläget bara flyttas från en snabbanvisningsknapp till nästa (WCAG 4.1.2). 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.3 Fokusordning 

Hanterbar: Sparande av ändringar 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. När en användare (t.ex. en ansvarig) sparar ändringar på en formulärsida flyttas tangentbordsfokus till responsen längst upp på sidan. Därefter måste användaren röra sig med hjälp av tabulatortangenten genom hela sidan för att igen komma till rätt ställe i formuläret. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.3 Fokusordning 

Hanterbar: Fokusordning vid understöd för initiativ 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Brister noterades i samband med understöd för initiativ: 

  • I alla skeden i formuläret är fokus som standard på knapparna längst ner. Detta gör det betydligt besvärligare för användare av skärmläsare och tangentbord att uppfatta och fylla i sidorna. 
  • Meddelandet som visas under valet av grund för understödet läses inte automatiskt av skärmläsare, så det förblir lätt oupptäckt i formulärläget. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.3 Fokusordning 

Hanterbar: Fokusordning vid svar på initiativ 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. När man svarar på initiativ och redigerar svar är fokus i formuläret som standard i formulärsidans nedre kant. Detta gör det betydligt besvärligare för användare av skärmläsare och tangentbord att uppfatta och fylla i formulärsidorna. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 2.4.3 Fokusordning 

Begriplig: Innehåll på svenska 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Etikettfälten i de svenskspråkiga texterna saknar helt synliga etiketter (WCAG 2.4.6). Detta har ett samband med flera problem: 

  • Kontrasten i de ljusgrå placeholder-texterna är svag (2,3:1) (WCAG 1.4.3). 
  • När användaren skriver i fältet försvinner placeholder-texten. Placeholder-texten fungerar inte som etikett med alla hjälpmedel och i alla webbläsare. 
  • I initiativets innehåll är alla svenskspråkiga textsnuttars programmässiga språk inte fastställt till svenska, så skärmläsaren kan inte läsa dem som rätt språk. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner 
  • 3.1.2 Språk för del av sida 

Begriplig: Felanmälningar 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Brister som noterats i felmeddelandena: 

  • I en felsituation får användaren en sammanställning av felen i en modaldialog, som läses upp automatiskt i sin helhet med skärmläsaren. Om felen är många blir meddelandet mycket tungt att lyssna på och felen svåra att uppfatta. 
  • När man stänger modaldialogen för felsammanställningen blir tangentbordsfokuset kvar på Nästa skede-knappen längst ner på formulärsidan, så användaren måste gå tillbaka på sidan för att hitta de felaktiga fälten och åtgärda felen (WCAG 2.4.3). 
  • Felanmälningar för valrutor (checkbox) är inte programmässigt kopplade till de felaktiga formulärelementen, så de är mycket svåra att uppfatta med skärmläsare. 
  • Felanmälningarna är på engelska, så de är svåra att förstå. Skärmläsaren läser de engelskspråkiga texterna som om de var finska. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 3.1.2 Språk för del av sida 
  • 3.3.1 Identifiering av fel 
  • 3.3.3 Förslag vid felhantering 

Robust: HTML-kodens kvalitet 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. HTML-kodens kvalitet har validerats med W3C:s kodvalidator. Vissa fel i koden kan orsaka problem i olika webbläsare och med olika hjälpmedel. På sidorna upptäcktes en del fel, såsom dubbla id-bestämningar, problem med element innanför varandra och aria-referenser som inte fungerar. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 4.1.1 Parsing 

Robust: Dragspelselement

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister. Det finns brister i dragspelselementen:

  • På flera sidor finns dragspelsknappar som inte ännu fungerar. 
  • Dragspelsknapparna har inte förverkligats som knappar, så det är ganska svårt för en användare av skärmläsare att förstå dem. Aria-expanded-attributets status läses inte heller, eftersom knappen saknar bestämning. Dragspelsknappens rubrik läses alltid två gånger av skärmläsaren, eftersom rubriken har definierats för elementet två gånger. 
  • Inne i dragspelsknappen finns också en ”Öppna”/”Stäng”-knapp, så skärmläsaren läser två ihopknäppta element. Det är viktigt att tänka på att en knapp inte får innehålla andra interaktiva element. Texterna ”Öppna” och ”Stäng” upprepas i onödan när man använder skärmläsare, eftersom aria-expanded-attributet redan borde berätta samma sak (knappens läge). 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls: 

  • 4.1.2 Namn, roll, värde 

Robust: Modaldialogen Kontrollera välfärdsområdet 

Icke-tillgängligt innehåll och dess brister.  Sökresultaten för modaldialogen Kommuner och välfärdsområden läses inte automatiskt av en skärmläsare. Eftersom man rör sig mellan elementen i formulären med tabulatortangenten, hoppar skärmläsaren helt över sökresultaten i formulärläget. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

  • 4.1.3 Meddelanden om läget 

Respons på tillgängligheten

Har du upptäckt ett problem med tillgängligheten i vår digitala tjänst? Berätta det för oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen. Om du upptäcker problem med tillgängligheten på webbplatsen ska du först skicka respons till oss, alltså webbplatsens administratörer. Gör så här: 

  1. Skicka responsen per e-post till demokratia.ork@om.fi samt för kännedom till hyvinvointialuealoite@gov.fi.
  2. Du får genast ett bekräftelsemeddelande som visar när ditt meddelande har tagits emot. Senare får du ett egentligt svar på din tillgänglighetsrespons per e-post. Svaret kommer inom 14 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande. 
  3. Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, ge först feedback till oss, webbplatsens administratör. Det kan ta 14 dagar att få svar. Om du inte är nöjd med svaret du får eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbplats tillganglighetskrav.fi finns information om hur du lämnar in ett klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

www.tillganglighetskrav.fi

tillganglighet@traficom.fi

telefonnummer växeln 029 534 5000