Anvisningar
Välfärdsområden i tjänsten
Alla 21 välfärdsområden använder tjänsten. Helsingfors stad är inte ett välfärdsområde. Välfärdsområdena tar emot initiativ som skapats i tjänsten och kan ge preliminära besked om hur behandlingen framskrider samt svar på initiativen via tjänsten.
Välfärdsområdets inloggning
Välfärdsområdet loggar in i tjänsten med registratorskontorets inloggningsuppgifter (e-postadress och lösenord). Mer information om användarnamnet och lösenordet samt välfärdsområdets administratörs rättigheter: demokratia.ork@om.fi eller hyvinvointialuealoite@gov.fi.
Mottagande av initiativ
Välfärdsområdet får meddelanden om nya initiativ som lämnats in via tjänsten.
Välfärdsområdets registratorskontor får ett e-postmeddelande från hyvinvointialuealoite@gov.fi för alla initiativ som skapats via tjänsten. Registratorskontoret ska se till att uppdatera sina e-postinställningar så att initiativen inte fastnar i registratorskontorets e-postfilter eller skräppostmapp.
I e-postmeddelandet får välfärdsområdet grundläggande uppgifter om initiativet och initiativtagarna. Detaljerade uppgifter om initiativet och initiativtagarna hittar man i tjänsten genom att logga in i välfärdsområdets administratörsvy och gå till initiativets sida.
Man loggar in i välfärdsområdets administratörsvy och i menyn för inkomna initiativ med registratorskontorets e-postadress och lösenord.
Välfärdsområdet får följande uppgifter om initiativet:
- initiativets form: vanligt initiativ eller initiativ om rådgivande folkomröstning;
- initiativets rubrik, förslag och motiveringar;
- eventuella bilagor och länkar som lagts till i initiativet;
- den ansvarigas namn och kontaktuppgifter;
- initiativets primära kontaktuppgifter;
- information om vilken grund för initiativrätten initiativtagarna till ett vanligt initiativ (ansvarig, understödjare) har uppgett;
- information om grunden för initiativrätten för initiativtagarna för ett initiativ om en folkomröstning;
- antalet understödjare, om understödjare har samlats in för initiativet;
- länk till initiativets sida där välfärdsområdet kan lägga till ett svar;
- länk till välfärdsområdets administratörssida och sidan för att bläddra bland initiativ i tjänsten.
När ett initiativ kommer in till välfärdsområdets registratorskontor registrerar registratorskontoret att ärendet väckts. Registratorskontoret delegerar ansvaret för att behandla och besvara initiativet inom välfärdsområdet.
Hörande av initiativtagarna
Enligt lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdet ge representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda när initiativet behandlas. Välfärdsområdet kan ställa frågor om ärendet till den eller de ansvariga.
Svar på initiativet
Välfärdsområdet ska svara på de initiativ som det fått:
- Enligt lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdet ge representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda. Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet. Välfärdsområdesfullmäktige ska minst en gång om året underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till dess behörighet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen.
- Enligt förvaltningslagen ska myndigheter behandla ärenden som väckts utan oskäligt dröjsmål.
Välfärdsområdet kan via tjänsten ge preliminära besked om hur behandlingen framskrider samt svar på initiativet:
- De preliminära uppgifter och svar som lämnats i tjänsten visas offentligt i tjänsten.
- Välfärdsområdet bör alltid skicka preliminära besked och svar på initiativen via tjänsten. Offentliga svar ökar transparensen och tillförlitligheten i initiativprocessen och myndighetens verksamhet. Informationen når samtidigt initiativet ansvariga, understödjarna och andra som är intresserade av initiativet.
- Preliminära besked som lagts till i tjänsten är användbar information för de ansvariga och understödjarna. De minskar också antalet förfrågningar om ärendet till välfärdsområdet.
- Välfärdsområdet kan ge preliminära besked om hur behandlingen av initiativet framskrider, om hörande av initiativtagarna eller om en enkät, en invånar- eller kundpanel eller ett diskussionsmöte som ordnas med anledning av initiativet.
- Välfärdsområdet kan lägga till ett preliminärt besked eller ett svar i tjänsten genom att logga in i välfärdsområdets administratörsvy. Initiativ som ska besvaras finns i menyn för inkomna initiativ. Alternativt kan man använda den administrationslänk för initiativet som skickats till välfärdsområdets registratorskontor. För att lägga till ett svar måste man logga in i tjänsten med registratorskontorets e-postadress och lösenord.
- Välfärdsområdet kan ge flera preliminära besked och svar i tjänsten samt redigera dem. Välfärdsområdet kan lägga till sitt svar i tjänsten som text och/eller bilaga (pdf).
Obs! Ett preliminärt besked, ett svar eller en bilaga får inte utan personens tillstånd innehålla en privatpersons namn, e-postadress, telefonnummer eller andra personuppgifter.
Välfärdsområdena och skydd av personuppgifter
De preliminära besked och svar som välfärdsområdet lägger till i tjänsten blir offentliga och får därför inte innehålla personers namn eller andra personuppgifter.
Mer information om visningen av den ansvarigas och understödjarnas namn finns i punkten om initiativtagarens uppgifter i anvisningarna för tjänsten samt i tjänstens dataskyddsbeskrivning.
Servicedatalagret och tjänsten för initiativ till välfärdsområdet
Servicedatalagret (SDL) är ett riksomfattande centraliserat datalager där kommunerna, välfärdsområdena, staten och den privata sektorn på ett kundorienterat sätt beskriver sina tjänster och tjänsternas servicekanaler.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar SDL-appen. Innehållet i servicedatalagret är öppna data. Genom SDL:s öppna gränssnitt kan välfärdsområdet ansluta webbtjänsten Välfärdsområdesinitiativ.fi till exempelvis sin webbplats, en chattbot eller en karttjänst.
Rättsregistercentralen/justitieministeriet ansvarar för att föra in en servicebeskrivning för webbtjänsten Välfärdsområdesinitiativ.fi i SDL. Välfärdsområdena ska inte sätta in egna servicebeskrivningar av tjänsten Välfärdsområdesinitiativ.fi i SDL-tjänsten utan lägga till sina uppgifter i den servicebeskrivning som rättsregistercentralen/justitieministeriet skrivit. Denna funktion blir tillgänglig i tjänsten senare.