Anvisningar
Utarbetandet av initiativet
Steg 1: Väck initiativet:
- I vems namn ska initiativet skapas?
- Du kan skapa ett initiativ i eget namn som privatperson.
- Du kan skapa ett initiativ i en annan privatpersons eller en organisations namn och med tillstånd.
Steg 2: Identifiering i tjänsten:
- Att identifiera sig genom stark autentisering är det enklaste och tryggaste sättet att använda tjänsten. Om du vill identifiera dig med en e-postadress måste du skapa ett konto i tjänsten.
- För att använda tjänsten för en annan persons eller en organisations räkning måste du identifiera dig genom stark autentisering. Suomi.fi-fullmakter tas u bruk i tjänsten senare.
- För att skapa eller understödja ett initiativ om en folkomröstning måste man identifiera sig genom stark autentisering.
Steg 3: Initiativets form:
- Initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster.
- Initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet. Obs! Kräver minst 15 års ålder och en hemkommun i välfärdsområdet.
Steg 4: Välj välfärdsområde:
- Välfärdsområde som initiativet ska riktas till.
Steg 5: Grund för initiativrätten:
- Initiativrätten i välfärdsområdet baserar sig på lag.
- Den person eller organisation i vars namn initiativet skapas måste ha initiativrätt i välfärdsområdet.
Steg 6: Den ansvarigas uppgifter och fullmakter:
- Den ansvariga är juridiskt ansvarig för initiativet.
- Den ansvariga är den person eller organisation i vars namn initiativet skapas och som har initiativrätt i välfärdsområdet (privatperson, registrerad förening eller stiftelse, företag, kommun).
- Oregistrerade sammanslutningar utgör ett undantagsfall.
- Initiativ i en annan persons eller organisations namn: de dokument som visar rätten att agera för en annans räkning blir inte offentliga.
- Inbjudan av andra ansvariga.
Steg 7: Tekniskt biträde:
- Det tekniska biträde (fullmaktstagaren) använder tjänsten för någon annan persons eller organisations (fullmaktsgivarens) räkning. Det tekniska biträde syns inte i tjänsten som initiativtagare och behöver inte ha initiativrätt i välfärdsområdet.
Steg 8: Initiativets primära kontaktuppgifter:
- Primära kontaktuppgifter, som tjänstens administratörer, välfärdsområdet och understödjare använder för att kontakta den eller de ansvariga för initiativet.
Steg 9: Initiativets innehåll, bilagor och länkar:
- Initiativets rubrik, förslag och motiveringar;
- Offentliga bilagor och webblänkar som anknyter till initiativet.
Steg 10: Välj om du vill samla in understödjare:
- Initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster: man kan skapa ett initiativ på egen hand eller tillsammans med andra.
- Initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet: kräver att man samlar in understödjare.
Steg 11: Val av sätt och datum för publicering.
Granskning och publicering av initiativet
Steg 12: Skicka initiativet till administratörerna för förhandsgranskning:
- Ett färdigt initiativ som är färdigt att publiceras efter administratörernas granskning.
- Det går inte att redigera initiativet efter att administratörerna har granskat det.
Steg 13: Administratörernas granskning:
- Initiativet godkänns för publicering eller returneras för redigering.
- Administratörerna redigerar inte initiativet.
Steg 14: Publicering av initiativet:
- Endast initiativ som har granskats och godkänts av administratörerna publiceras i tjänsten.
- Beroende på vilket publiceringssätt som valts kan initiativet publiceras i tjänsten automatiskt eller så kan initiativtagaren själv publicera det.
- När initiativet publiceras skickas det till välfärdsområdet eller så inleds en insamling av understödjare i tjänsten.
Insamling av understödjare
Steg 15: Insamling av understödjare för initiativet:
- Man kan samla in understödjare elektroniskt i tjänsten eller på papper.
- De som har initiativrätt i välfärdsområdet kan understödja initiativ.
Steg 16: Avsluta insamlingen av understödjare och skicka initiativet till välfärdsområdet.
Mottagande av initiativet och svar
Steg 17: Välfärdsområdet tar emot initiativet:
- Välfärdsområdets registratorskontor får ett e-postmeddelande om det nya initiativet.
- Välfärdsområdets administratörsvy i initiativtjänsten.
Steg 18: Välfärdsområdet registrerar det inkomna initiativet och delegerar ansvaret för att behandla det:
- Välfärdsområdets eget ärendesystem.
Steg 19: Välfärdsområdet behandlar initiativet och fattar ett beslut i ärendet:
- Välfärdsområdet ger representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda.
- Välfärdsområdet kan via tjänsten ge preliminära besked om hur behandlingen framskrider.
Steg 20: Välfärdsområdet besvarar initiativet i tjänsten:
- Välfärdsområdets administratörsvy i initiativtjänsten.
- Välfärdsområdet kan svara på initiativet via tjänsten.
- Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet.
- Välfärdsområdesfullmäktige ska minst en gång om året underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till dess behörighet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen.
- Välfärdsområdesfullmäktige kan besluta att en rådgivande folkomröstning ska ordnas inom det område som välfärdsområdet omfattar i en fråga som hör till välfärdsområdets behörighet.