Anvisningar

Utarbetandet av initiativet

Steg 1: Väck initiativet:

  • I vems namn ska initiativet skapas?
  • Du kan skapa ett initiativ i eget namn som privatperson.
  • Du kan skapa ett initiativ i en annan privatpersons eller en organisations namn och med tillstånd. 

Steg 2: Identifiering i tjänsten:

  • Att identifiera sig genom stark autentisering är det enklaste och tryggaste sättet att använda tjänsten. Om du vill identifiera dig med en e-postadress måste du skapa ett konto i tjänsten.
  • För att använda tjänsten för en annan persons eller en organisations räkning måste du identifiera dig genom stark autentisering. Suomi.fi-fullmakter tas u bruk i tjänsten senare.
  • För att skapa eller understödja ett initiativ om en folkomröstning måste man identifiera sig genom stark autentisering. 

Steg 3: Initiativets form:

  • Initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster.
  • Initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet. Obs! Kräver minst 15 års ålder och en hemkommun i välfärdsområdet.

Steg 4: Välj välfärdsområde:

  • Välfärdsområde som initiativet ska riktas till.

Steg 5: Grund för initiativrätten:

  • Initiativrätten i välfärdsområdet baserar sig på lag. 
  • Den person eller organisation i vars namn initiativet skapas måste ha initiativrätt i välfärdsområdet. 

Steg 6: Den ansvarigas uppgifter och fullmakter:

  • Den ansvariga är juridiskt ansvarig för initiativet.
  • Den ansvariga är den person eller organisation i vars namn initiativet skapas och som har initiativrätt i välfärdsområdet (privatperson, registrerad förening eller stiftelse, företag, kommun). 
  • Oregistrerade sammanslutningar utgör ett undantagsfall. 
  • Initiativ i en annan persons eller organisations namn: de dokument som visar rätten att agera för en annans räkning blir inte offentliga. 
  • Inbjudan av andra ansvariga.

Steg 7: Tekniskt biträde:

  • Det tekniska biträde (fullmaktstagaren) använder tjänsten för någon annan persons eller organisations (fullmaktsgivarens) räkning. Det tekniska biträde syns inte i tjänsten som initiativtagare och behöver inte ha initiativrätt i välfärdsområdet.

Steg 8: Initiativets primära kontaktuppgifter:

  • Primära kontaktuppgifter, som tjänstens administratörer, välfärdsområdet och understödjare använder för att kontakta den eller de ansvariga för initiativet.

Steg 9: Initiativets innehåll, bilagor och länkar:

  • Initiativets rubrik, förslag och motiveringar;
  • Offentliga bilagor och webblänkar som anknyter till initiativet.

Steg 10: Välj om du vill samla in understödjare:

  • Initiativ om välfärdsområdets verksamhet eller tjänster: man kan skapa ett initiativ på egen hand eller tillsammans med andra. 
  • Initiativ om en rådgivande folkomröstning i välfärdsområdet: kräver att man samlar in understödjare.

Steg 11: Val av sätt och datum för publicering.

Granskning och publicering av initiativet

Steg 12: Skicka initiativet till administratörerna för förhandsgranskning:

  • Ett färdigt initiativ som är färdigt att publiceras efter administratörernas granskning.
  • Det går inte att redigera initiativet efter att administratörerna har granskat det.

Steg 13: Administratörernas granskning:

  • Initiativet godkänns för publicering eller returneras för redigering.
  • Administratörerna redigerar inte initiativet.

Steg 14: Publicering av initiativet:

  • Endast initiativ som har granskats och godkänts av administratörerna publiceras i tjänsten.
  • Beroende på vilket publiceringssätt som valts kan initiativet publiceras i tjänsten automatiskt eller så kan initiativtagaren själv publicera det.
  • När initiativet publiceras skickas det till välfärdsområdet eller så inleds en insamling av understödjare i tjänsten.

Insamling av understödjare

Steg 15: Insamling av understödjare för initiativet:

  • Man kan samla in understödjare elektroniskt i tjänsten eller på papper.
  • De som har initiativrätt i välfärdsområdet kan understödja initiativ.

Steg 16: Avsluta insamlingen av understödjare och skicka initiativet till välfärdsområdet.

Mottagande av initiativet och svar

Steg 17: Välfärdsområdet tar emot initiativet:

  • Välfärdsområdets registratorskontor får ett e-postmeddelande om det nya initiativet.
  • Välfärdsområdets administratörsvy i initiativtjänsten.

Steg 18: Välfärdsområdet registrerar det inkomna initiativet och delegerar ansvaret för att behandla det:

  • Välfärdsområdets eget ärendesystem.

Steg 19: Välfärdsområdet behandlar initiativet och fattar ett beslut i ärendet:

  • Välfärdsområdet ger representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda. 
  • Välfärdsområdet kan via tjänsten ge preliminära besked om hur behandlingen framskrider.

Steg 20: Välfärdsområdet besvarar initiativet i tjänsten:

  • Välfärdsområdets administratörsvy i initiativtjänsten.
  • Välfärdsområdet kan svara på initiativet via tjänsten. 
  • Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet.
  • Välfärdsområdesfullmäktige ska minst en gång om året underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till dess behörighet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen. 
  • Välfärdsområdesfullmäktige kan besluta att en rådgivande folkomröstning ska ordnas inom det område som välfärdsområdet omfattar i en fråga som hör till välfärdsområdets behörighet.